Jocs i propostes per al reforç de l’adquisició de l’escriptura.
Jocs
i propostes per al reforç de l’adquisició de
l’escriptura (equip de suport)
PROPOSTES
DE JOCS:
1.
Paraules que comencen per (so o síl·laba), veo-veo, paraules que
acaben per (so o síl·laba), paraules que contenen tal so, encadenar
paraules , endevinar noms d'animals, menjars, personatges coneguts...
amb pistes de com comencen.
2.
Camps semàntics: proposar un grup semàntic i omplir-lo de paraules
(menjars dolços, animals de la jungla, esports que es fan en
grup...) També podeu fer un camp semàntic ocult i proposar que
l'infant l'empleni i encerti el títol del camp semàntic...
3.
Sil·labejar: botar, fer mamballetes, mamballetes combinades
alternant Esquerra-Dreta, botar la síl·laba tònica, sil·labejar
només amb les vocals, dir paraules amb una sola vocal.
4.
Memoritzar seqüències de sons o paraules: fer seqüències i
memoritzar-les cada vegada afegint-ne una, d'enrere cap endavant,
suprimint la darrera... Amb adjectius d'un animal, amb accions d'un
personatge de conte o inventat...
PROPOSTES
DE TRAÇAT:
1.
A l'arena, traçar símbols amb les mans, amb els peus, amb
branquetes: infinit, creu, figura universal, estrelles, lletres,
missatges, noms d'amics...
2.
Traçar en còpia símbols, sanefes i lletres sobre farina, sémola,
sal... Recordau que la grafo va sempre d'adalt a baix i d'esquerra a
dreta.
3.
Símbol d'INFINIT: Amb una mà sola, amb les dues mans cap a la
mateixa direcció, amb dues mans en direccions oposades. Afegir amb
els ulls tancats
4.
Modelatge de pastes "dures": fang, pasta de pa. Pastar amb
les dues mans, amb una sola, alternant, amb els ulls tancats. Fer
xurros o bolletes i muntar signes o lletres.
PROPOSTA DE
LECTURA:
1.
Sempre que l'infant vulgui i manifesti obertament que es troba
disposat. Llegir rètols, cartells, ingredients de productes...
Demanar-li per identificar el producte o la marca als prestatges del
súper: pots triar una llet d'ametla que digui que no duu sucre?
2.
Llegir algunes paraules significatives del conte que li contam: en
arribar al nom del protagonista del conte li oferim que el llegeixi
3.
Marcar la lectura que li oferim, amb el dit per afavorir que la pugui
seguir.
4.
Missatgeria divertida entre membres de la família
PROPOSTA
D'ESCRIPTURA:
1.
Amb alfabet mòbil: jocs de composició de paraules.
2.
Facilitar un grapat de lletres i demanar que escrigui la paraula
3.
Escriure la paraula i deixar buits per a les vocals que ha d'emplenar
l'infant
4.
Escriure una paraula i canviar una lletra de lloc
5.
Proposar canvis per jugar amb les paraules PEU/POU/POR/COR/COP/CAP...
6.
Reconeixement de lletres: amb pinces, fotos, imatges... Copiar
paraules i agafar i desar les lletres corresponents a l'alfabet.
7.
Missatgeria divertida amb membres de la família
8.
Involucrar l’infant en tasques d’escriptura com llista de la
compra, llista de coses per anar de vacances, propostes de regals per
l’aniversari d’un amic…
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada